שאל את הרב

כמה שאלות על כיסוי ראש לנשים

חדשות כיפה חברים מקשיבים 30/07/01 16:43 י באב התשסא

שאלה

א.האם מותר לפרום כיפה?

ב.איזה גדול הכי קטן כיפה יכולה להיות?

ג.אחותי היתה בשבת אצלנו ובזמן ברכת המזון בן אחי משך את המטפחת שלה וכתוצאה מזה ראו את השער שלה. מה היא צריכה לעשות להמשיך לברך ואז לסדר את המטפחת? או ללכת לחדר ולסדר את המטפחת שזה היה לוקח לה 10 דקות ואז להמשיך לברך?

ד. האם נשים חיבות לכסות (לשים כיוסי ראש) את ראשון בחו"ל? ואם כן צריך אז מה אתה חושב שעדיף לה לכסות את ראשה בכובע שזה יפה אבל לא כל כך צנוע או שתכסה את ראשה במטפחת שזה הכי צנוע שאפשר ולפי דעתי לא הכי יפה וגם שבחו"ל אין הרבה נשים יהודיות שהולכת עם מטפחת כמו שאחותי נוהגת בארץ לכסות את ראשה ע"י מטפחת?

ה. ומה אתה מציע אם קורה לאחותי שהמטפחת שלה מחליקה מעל ראשה ברחוב? ( האם לחזק יותר את המטפחת או לשים כובע מעל המטפחת).

ו. האם אישה צריכה לכסות את ראשה מתי שהיא לבד בבית?

ז. האם אישה צריכה לכסות את ראשה מתי שהיא ובעלה נמצאים לבדם בבית?

ח. עד מתי אישה צריכה לכסות את ראשה ( במיטה רק היא חייבת להוריד את המטפחת או הכובע) או שהיא יכולה גם קצת לפני שהיא נכנסת לישון?

אתם עושים עבודה מעולה.

ישר כוח

תשובה

שלום לך,
א] לגבי פרימת כיפה – לא ביארת בשאלתך לאיזה צורך הדבר נעשה, אך בכל אופן ברמת העיקרון אין הבדל בין אם המטרה היא להשתמש בחוטים שנפרמו לצורך אחר או לצורך סריגת כיפה חדשה, ובכל מקרה יש להתיר.
זאת, משום שכיפה איננה 'חפץ של קדושה' כמו תפילין ומזוזות. כיפה היא בסה"כ בגד שמכסה את הראש בדומה למטפחת ראש של אשה, לכן עקרונית אין מניעה לפרום אותה ולהשתמש בחוטים שלה לצורך אחר, קל וחומר אם משתמשים בהם לסריגת כיפה חדשה.
אמנם, במידה ואין המטרה לסריגת כיפה אחרת יש מקום להחיל גם על חוטי כיפה את ההלכה המופיעה במשנה ברורה (בסימן כ"א סעיף קטן ו') לגבי דפנות הסוכה שעל אף שאינם מעיקר הסוכה אין לעשות בהן 'תשמיש מגונה' כהגדרתו, והטעם הוא כנראה משום מתן כבוד לחפץ שסייע לדבר מצוה כמו דפנות הסוכה.
א"כ יש מקום לומר שדין חוטי הכיפה כדין דפנות הסוכה לאחר שפורקה, ויש להקפיד לא לנהוג בהם מנהג מגונה, אך כאמור מעיקר הדין אין צורך להחמיר כך משום שחבישת כיפה איננה אפילו מצוה אלא מנהג חסידות שהתקבל אצל כל ישראל.

ב] לגבי גודל הכיפה – שאלה זו כבר נשאלה אצלינו, ואת מוזמנת לעיין בתשובה המתפרסמת באתר שלנו בנושא זה.

ג] לענין כיסוי הראש לאשה: כיסוי ראש נועד לשמור את יופיה ונשיותה של האשה לבעלה, ורק לבעלה.
כפי שכותב הרב אלימלך בר שאול:
'האין זה בניגוד לטעם הטוב ולרגש העדין שעטרת ראשה של הרעיה, של האם תהיה פומבי לעין כל מערטלת? לכל רגש נדלק? '.
כדי להגן על שלמות התא המשפחתי, ולהדגיש את הקישור בין האשה לבעלה, האשה מכסה את שערה בפני זרים.
האשה צריכה לכסות את הראש בפני אנשים זרים, תמיד. גם בחוץ לארץ.
גם אם אשה נמצאת בביתה ויש בו אנשים זרים.
כאשר האשה נמצאת בביתה ואין שם אנשים זרים, עדיין רצוי שהיא תכסה את ראשה,כי לפתע יכולים להכנס גברים וקשה להזדרז ולכסות את הראש (ואפשר גם לשכוח).
אבל אם היא רוצה ללכת בגילוי ראש כל זמן שאין זרים בבית, יש לה על מי לסמוך. כלומר, יש פוסקים המתירים זאת אף על פי שזה לא רצוי.
אשה יכולה להוריד את כיסוי הראש לפני שהיא הולכת לשון, אבל מידת הצניעות המעולה היא לא להורידו אפילו בחדרי חדרים.
(על פי החוברת 'צניף טהור' מאת הרב שלמה אבינר - פסקי הלכה בנושא צניעות הלבוש) .
כדי שנבין עד כמה גדולה מעלת האשה שמכסה את ראשה תמיד, הגמרא מספרת על אשה שזכתה שכל בניה נעשו כהנים גדולים. שאלו אותה, באיזו זכות? איזו זכות עמדה לה שכל בניה הפכו כהנים גדולים?
והיא ענתה: מעולם לא ראו קורות ביתי את שיער ראשי (יומא דף מז ע"א).
מהסיפור הזה אנו למדים שיש מעלה גדולה לשמירת הצניעות וכיסוי הראש גם בחדרי חדרים.
ובכל זאת, אין חיוב לנהוג באופן כזה. זוהי מדרגה גבוהה וכל אשה יכולה לבחור אם היא מעונינת לקבל על עצמה לנהוג כך.

לגבי אופן הכיסוי: כיסוי ראש צריך להיות צנוע ככל בגד, ולכן, חשוב שלא יהיה בולט או מושך.
כובע, מטפחת או פאה יכולים להיות צנועים ויכולים להיות בולטים ומושכים. כל אשה צריכה רגישות וישרות כדי לבחור בכיסוי ראש לא בולט וצנוע.
בכל זאת, לגבי פאה גם אם היא פשוטה וצנועה יש מחלוקת גדולה בין הפוסקים.
אבל כולם, גם המתירים סבורים שהפאה צריכה להיות צנועה ולא מושכת.
אם אשה לובשת פאה במקום בו לא נהוג ללבוש פאה היא מושכת. אשה שחובשת פאה במקום בו לובשים רק מטפחות, לא תהיה כל כך צנועה כי היא תבלוט בשטח. לעומת זאת במקום בו הפאות נפוצות יותר, כמו במקומות מסוימים בחו"ל הפאה כנראה לא תבלוט בשטח. זה יכול להיות שיקול בהחלטה האם ללבוש פאה או מטפחת.
מוטב ביותר להתייעץ עם רב שיפסוק בכל מקרה לגופו.

לגבי מטפחת וכובע צריך לדאוג שהם לא יחליקו וכל אחת תדאג למצוא לה פתרונות נוחים ואופנתיים. כדאי לאחותך להיוועץ בנשים שמכסות את ראשן כבר מספר שנים. כיום ישנן אפילו נשים שעורכות סדנאות לקשירת צעיפים, כך שניתן להתגבר על בעיית ההחלקה באופן שיהיה גם יפה.

לגבי ברכה ללא כיסוי ראש: מותר לאשה עצמה לברך ללא כיסוי ראש. הבעיה היא שלגבר אסור לברך ליד אשה נשואה ששערה מגולה. לכן אחותך הייתה צריכה לסדר את המטפחת כדי לאפשר לגברים שבשולחן לברך.
לזה, אין צורך בסידור של 10 דקות. מספיק למשוך את המטפחת על השער ולהמשיך לברך , אפילו אם המראה קצת מוזר, ובתום הברכה לסדר את המטפחת.
שנזכה לבנין בתים רבים ושלמים, שהצניעות מגינה על שלמותם
רפאל, חברים מקשיבים

כתבות נוספות