שאל את הרב

מנין שתקופתנו היא תקופת גאולה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 13/08/01 21:16 כד באב התשסא

שאלה

איך אנו יודעים שכל המצב הזה בעם ישראל הוא סימן של חבלי גאולה ולא סימן לכך שאנו דוחקים את הקץ וצריכים לרדת מהארץ? נקודה לטובת הרעיון זה היא שנהרגים כל-כך הרבה אנשים מהציבור הדתי-לאומי, דוקא הציבור שפועל כל-כך לישוב הארץ . קשה לי להבין סימנים חיוביים מזה שנהרגו לי השבוע 3 חברים! אשמח אם תתנו לי תשובה יותר מספקת מסימנים שהגיעו וחלומות של רבנים כי לפי השקפת עולמי אני לא מתעסקת עם עניינים קבליים גדולים כאלה.

הודיה

תשובה

שלום הודיה,
אמונתנו שאנו נמצאים כעת בתהליך של גאולה ושמדינת ישראך היא "ראשית צמיחת גאולתנו" אינו דבר שנאמר מתוך תקוות ונטיות לב או בעקבות "חלומות של רבנים", כדברייך, אלא מבוסס על פסוקים בתנ"ך, מאמרי חז"ל רבים במדרשים ובגמרא, ודברי גדולי ישראל, ראשונים ואחרונים.
דווקא בנושא משמעותי כזה צריך להזהר מסברות אנושיות שעלולות להטעות, ולהסתמך על מקורות התורה בלבד.
לא נוכל להקיף בכמה משפטים את נושא הגאולה ואנו ממליצים לעיין בספרים בנושא (כגון : בנתיבי הגאולה – הרב ערן טמיר, איילת השחר – הרב יעקב פילבר, אמונות א' – הרב ישראל הס, אם הבנים שמחה – הרב יששכר טייכטל ועוד). אך כיוון ששאלת נזכיר בכל זאת שני דברים בנושא:
כדי לדעת תקופתנו היא "אתחלתא דגאולה" יש להבין קודם כל מהי גלות ומהי גאולה.
המהר"ל בספרו נצח ישראל פ"א מגדיר גלות וגאולה ב-3 קריטריונים:
1) בגלות עם ישראל נמצא תחת שלטון של אומות העולם, ובגאולה עם ישראל נמצא בשלטון עצמאי.
2) בגלות עם ישראל נמצא מפוזר, ובגאולה עם ישראל מתאחד למקום אחד.
3) בגלות עם ישראל נמצא בחו"ל, ובגאולה עם ישראל נמצא בארצו.
המשותף ל- 3 הנקודות הנ"ל שהם מהוות עם בריא – עם (אחדות), שלטון וארץ. גאולה הוא זמן בו יש ביטוי ממשי להיותנו עם, לעומת גלות – בה אין ביטוי כזה.
ואם כן כשאנו מתבוננים במציאות שלנגד עינינו הרי שהתקדמנו מאד ב-3 הדברים הללו:
1) יש לנו מדינה ושלטון משלנו. איננו תחת שלטון זרים.
2) אנו מקובצים במקום אחד וכבר לא מפוזרים.
3) עם ישראל חי בארצו – בארץ ישראל.
אמנם כל אחד מהדברים הללו עוד צריך להשתכלל, כגון שיהיו "רוב יושביה עליה" וכדו', אך ברור שהתקדמנו בצעדי ענק בעשרות השנים האחרונות, אין כלל מה להשוות זאת לאלפיים השנים שקדמו להן.

וחז"ל נתנו לנו סימן נוסף (בסנהדרין צח,א): "ואמר רבי אבא אין לך קץ מגולה מזה, שנאמר: "ואתם הרי ישראל ענפכם תתנו ופריכם תשאו לעמי ישראל כי קרבו לבוא"(יחזקאל)".
כאשר ארץ ישראל פורחת ונותנות פירותיה בעין יפה לעם ישראל שחוזר לארצו זה סימן הגאולה המובהק ביותר. ובאמת בכל השנים שהיינו בגלות אף עם לא הצליח ליישב את ארץ ישראל בקביעות, לפתחה, ולהפריח את שוממותיה (כהבטחתה המדוייקת של התורה בפרשת בחוקותיי:"ושממו עליה אויביכם", עייני ברמב"ן על המקום), ולפתע כשעם ישראל חוזר לארצו ארץ ישראל פורחת, כמו אמא שמרגע שנולד לה תינוק חדש - באופן טבעי הגוף שלה מתחיל לייצר חלב לקראתו. בעשרות השנים האחרונות בנינו כאן את אחת המדינות המשגשגות בעולם מבחינה כלכלית, טכנולוגית, חקלאית – על אף קשיים עצומים שעמדו בפנינו, ומלחמות עם 200 מליון ערבים שניסו ומנסים להשמידנו ללא הרף. אנו זוכים לראות קיבוץ גלויות מרוסיה, תימן , אתיופיה ומשאר קצווי תבל והתגשמות של חזון הנביאים:"ושב ה' אלוהיך את שבותך ורחמך, ושב וקבצך מכל הגויים אשר הפיצך ה' אלוהיך שמה", "אביא בנייך מרחוק ובנותייך מקצה הארץ" ועוד ועוד. ולא דיברנו עוד על הפריחה העצומה של עולם התורה עם כל כך הרבה ישיבות, אולפנות, מכונים תורניים וכוללים בכמות שלא היתה כדוגמתה מאז תקופת דוד ושלמה.
נכון שעוד יש בעיות וקשיים אך אסור לנו להתעלם מכל ההשגים העצומים שדורנו זכה להגיע אליהם בחסדי שמים.

את שואלת למה נהרגים כל כך הרבה אנשים דוקא מהציבור הדתי לאומי שפועל ליישוב הארץ.
זה מובן מאד. ברור שמי שנמצא בחזית והולך בראש המחנה נפגע יותר, כמו שחייל מסיירת מטכ"ל או טייס קרב נמצא בסיכון הרבה יותר גבוה מחייל שמבצע תפקידי שמירה בעורף, אך לא בגלל זה נמנע מלהיות חיילים קרביים. להפך, אנו גאים בכך ונמשיך להיות דבקים במשימה שלנו. אנו יודעים שישנם ויהיו קשיים ואתגרים, "וארץ ישראל נקנית בייסורים", כדברי הגמרא, אך אנו בטוחים שעם ישראל יעמוד בהם בסיועו של צור ישראל וגואלו, ולא רחוק היום בו נזכה לישועות ונחמות ולהשלמת הגאולה במהרה בימינו. אמן.

כל טוב, חזקי ואמצי
יוני, חברים מקשיבים

הערה: להשלמת התמונה כדאי לעיין בתשובות אחרות שכתבנו בנושא ונמצאות באתר: 'תהליך הגאולה והייסורים', 'התמודדות עם מות חברה בפיגוע' (וכן במאמר 'הרע בעולם', ובתגובה עליו בשם: 'הרע בעולם- תגובה').

כתבות נוספות