• ''מה אני עושה פה לא יודע ''

    פעולה לשבטים מעפילים-הרא"ה בנושא שליחות ותפקידנו בעולם רקע: בפעולה זו נענה על השאלה מדוע צדקה היא בבחינת "צדק" ולא "חסד"- מדוע יש חובה על האדם לתת מרכושו הפרטי ולסייע משלו למישהו אחר. התשובה לשאלה זו נובעת ממעמדו של האדם ותפקידו בעולם. בפעולה זו נראה כי העולם נברא מלכתחילה כחסר, ועל האדם מוטלת המשימה לקדמו ולשפרו. כך הוא שותף לקב"ה למעשה הבריאה, הממשיך ומשתכלל. על כן ניתן על עניין הצדקה לומר כי אכן הרכוש לא נחלק באופן שווה בעולם, אך אין זו גזירה משמיים!! זהו תפקידו של האדם לחלקו באופן הגון ולעזור לחלשים.

    מחלקת הדרכה

    18/03/03 00:00

  • צדקה ,לא מה שחשבת

    פעולה לשבטים מעפילים- הרא"ה בנושא צדקה מבוא: בפעולה זו נראה כי בניגוד לאסוציאציה שלנו על מתן הצדקה ועזרה לחלש, הצדקה אינה "לפנים משורת הדין" אלא חובה המוטלת על האדם. צדקה היא עשיית "צדק" ולא חסד. נתוודע אל עיקרון זה דרך הסיפור שהוא היפך החסד- סיפור סדום. נעיין במדרשים העוסקים ברשעותם של אנשי סדום ונגלה שמדרשים רבים מעידים על כך שאנשי סדום לא אפשרו את הצדקה. על מה שהוא מידת החסידות אין מענישים בחורבן גמור (כמו הפיכתה של סדום לעיר חרבות) ולכן משתמע כי הצדקה היא חובה ולא רשות. "שלי שלי שלך שלך"- זוהי מידת סדום.

    מחלקת הדרכה

    18/03/03 00:00

  • לתת, לא לתת ,לתת,לא לתת ...

    פעולה לשבטים מעלות- מעפילים על נתינה ונטילה רקע: באדם קיימים שני כוחות הנמצאים במאבק. בפעולה זו נדון על כוח הנתינה לזולת, וכוח הנטילה ששורשו הוא אהבת עצמנו. כוח הנתינה מאפיין את הקב"ה "הזן את הכל" עלינו לחנך את עצמנו ללכת בדרכיו, וללמוד מאורחותיו. להיות מהנותנים לזולת ולא רק מהחושבים על טובת עצמנו.

    מחלקת הדרכה

    18/03/03 00:00

  • בגובה העניים

    פעולה לשבטים ניצנים-מעלות על הגישה לעשייה ונתינה. רקע: כאשר אנו באים להתנדב ולתרום לקהילה חשוב שהחניכים "המתנדבים" לא יבואו בגישה מתנשאת מתוך תחושת עליונות, אלא יפעלו מתוך שותפות והזדהות אמיתית. בפעולה זו ננסה לבנות את הגישה הנכונה לכך.

    מחלקת הדרכה

    18/03/03 00:00

  • איש צדיק היה

    פעולה לשבטים נבטים ניצנים מעלות בעקבות רבי אריה לוין רקע: בפעולה זו נעקוב אחר דמותו של ר' אריה לוין, המכונה רבם של אסירי המחתרות (בתקופת המנדט). בחרנו בדמותו של ר' אריה לוין, שכל כולה נתינה ועשיית חסד ללא שום חשבון ותמורה. במגש עם דמותו אנו רוצים להתרומם למדרגתו ולנסות להדמות אפילו במעט לדמות מופלאה כל כך.

    מחלקת הדרכה

    18/03/03 00:00

  • העיקר הכוונה

    פעולה לשבטים נבטים - ניצנים על הכוונה שמאחורי הנתינה מבוא: האם אתם שומרים את הפתקים עם הברכות שמצורפים למתנות יום ההולדת שלכם או שאתם מצרפים את המתנות למדף ואת הפתק שוכחים ? בפעולה זו נדון בנתינות "הקטנות" שבין אדם לחברו. אנו רוצים לברר את הנקודה שהנתינה אינה מתחילה במעשה כי אם בכוונה שמאחוריו - באכפתיות שלי מחברי - האם אנו רגישים לחברינו בשבט ושמים לב למצב רוחם ? האם אנו מבינים שקודם כל חשוב שחברי ירגיש שאכפת לי ממנו... ואז מתברר שנתינה לחבר יכולה להיות בדברים הכי קטנים שבאים מהכוונה הכי גדולה... מטרות הפעולה: 1.החניך יבין שנתינה היא לא רק במובן החומרי של העניין, נתינה יכולה לבוא לידי ביטוי במילה טובה וכדומה רק צריך לשים לב!!!

    מחלקת הדרכה

    18/03/03 00:00

  • ''כי טיפה ועוד טיפה תהיינה לים ''

    פעולה לשבטים נבטים- ניצנים על חשיבות המעשים הקטנים מטרות הפעולה: 1. החניך יבין ויפנים את חשיבותם וערכם של המעשים הקטנים 2. החניך יפנים כי המעשים הקטנים הם אלו שבונים את השלם. שים לב פעולה זו לא עוסקת בשיתוף פעולה, וזה איננו המסר שאנחנו מעבירים הפעם. כאן אנחנו רוצים להדגיש שכל שלם בנוי מהרבה פרטים קטנים.

    מחלקת הדרכה

    18/03/03 00:00

  • ישראל גומלי חסדים

    עם ישראל התברך ע"י הקב"ה ב-5 תכונות אופי מרכזיות שמייחדות אותו כעם: רחמנים, ביישנים, גומלי חסדים, ענווים וקדושים. תכונות אלו, אף שיתכן שימצאו אצל יחידים באומות העולם, אבל בתור אומה שקיימים בה תכונות אלו בטבע רק עם ישראל זכה. וצריך להבין למה הקב"ה "חילק" לעם ישראל דווקא תכונות אלו?! תכונות אלו יש לחלק ל-3 קטגוריות שונות. קטגוריה ראשונה: רחמנים, ביישנים וגומלי חסדים. קטגוריה שניה:: ענווים קטגוריה שלישית:: קדושים. אנחנו נעסוק בחלק הראשון . שלוש תכונות אלו שייכות לטבע הפשוט של האנשים, הקשר הנורמלי בחברה. כדי לבנות חברה תקינה, אנו רוצים שיהיו בה אנשים ביישנים, שלא חושבים רק על עצמם, רחמנים וגומלי חסדים. אותם גומלי חסדים, אלו אנשים שמביאים לידי ביטוי את "הלב הטוב" לראות את הטוב שבזולת ולנסות ליצור חברה שלא תהיה בעלת רגשות כהים "איש תחת גפנו ותחת תאנתו".

    מחלקת הדרכה

    18/03/03 00:00

  • מה לעשות ? לעשות !!

    פעולה לשבטים נבטים- ניצנים על דיבור ומעשה. האם אנחנו באמת מיישמים את הערכים שאליהם התחנכנו? הגיע הזמן לבדוק את עצמנו. כפתיחה לנושא, חשוב לנו להביא למודעות החניכים את הפער העצום, שקיים בין האידיאלים הגדולים שכולנו מאמינים בהם, לבין הנכונות שלנו לפעול על פיהם ביומיום. כולנו מעריכים "מסירות נפש", מעריצים את ר' עקיבא וחנה סנש שהקריבו את חייהם למען ערכים. אך כל אחד מאתנו, עד כמה הוא מוכן לוותר על דברים פעוטי ערך יותר (זמן, אוכל, שינה) למען אותם ערכים בדיוק...? כנראה שגם כאן נדרשת מסירות נפש וכוח רצון חזק מאוד... אם לא למעלה מזה..!

    מחלקת הדרכה

    18/03/03 00:00

  • מחברים לבבות-לוקחים אחריות חברתית

    מה זה כל הסיסמאות האלו ? למה מחברים ואיך בדיוק -הקדמה נושא חורף תשס"ג

    ערן יונגר ראש מחלקת הדרכה

    18/03/03 00:00

  • ראיון עם יחיאל אליאש ז''ל

    זהו סיפור על איש עם חלומות שהקים את בני עקיבא. סיפור על איש עם חלומות ואידיאלים, שבשמם החליט לצאת נגד כל המוסכמות ולפעול.

    מחלקת הדרכה

    17/03/03 00:00

  • '' והיה להם בשביל מה לקום בבוקר ...''

    מבוא: אז הבנו שצריך לעשות, שזוהי תכלית האדם בעולמו ושלשם כך הוקמו תנועות הנוער וברגע שהדבר לא נעשה אין לנו הצדקת קיום. אבל…אבל מה נעשה? לא, אין הכוונה עוד פעם לחלוקת תפוח בדבש לחיילים בטרמפיאדה! צריך לשנות את הראש! זה אומנם חשוב כשלעצמו אבל אנחנו מתכוונים למשהו בראש קצת יותר גדול…

    מחלקת הדרכה

    17/03/03 00:00

  • דגם לדוגמא

    מבוא: בפעולה הקודמת ("אין הדבר תלוי אלא בי ") הגענו למסקנה שחבריא ב' צריכה להיות עצמאית ולא שיפעילו אותה. מטרת הפעולה היא להחליט איך אנחנו עומדים לפעול )שימו ? לא למען מה, לא איזה יעדים אנחנו מציבים לתק' הקרובה. בזה נעסוק בפעולה הבאה, אלא באיזה דרך נפעל, מה תהיה צורת התפקוד של חבריא ב' שלנו(.

    מחלקת הדרכה

    17/03/03 00:00

  • כוחו של הנוער

    מטרת הפעולה : החניך יבין מהו הערך המצוי בבסיסה של הנתינה והתרומה לכלל.

    מחלקת הדרכה

    17/03/03 00:00

  • לתקן את העולם במלכות שדי או : למה לתרום לעמ''י

    מבוא : דיברנו על הכח של הנוער לשנות ולתקן את העולם, אבל למה? למה לשנות ולתקן את העולם? למה צריך לתרום לכלל? למה לא לחיות חיים פרטיים? למה להיות אידיאליסטים?

    מחלקת הדרכה

    17/03/03 00:00

  • קח אותו לאט את הזמן ?

    מבוא : הנושא אמנם נשמע נדוש, שוב מדברים על כוחו של הנוער? אז כן! שוב! לפני שאנחנו קוראים למהפכה בתנועה, להעברת מוקד חבריא ב' לעשייה - צריך להבין שיש כח לעשות.

    מחלקת הדרכה

    17/03/03 00:00