שאל את הרב

האיש ההוא

חדשות כיפה הרב צבי קוסטינר 09/01/03 09:53 ו בשבט התשסג

שאלה

לרב שלום.

למדנו באולפנה על האיש ההוא באחד השיעורים.

הערתי למורה כי עד כמה שזכור לי לא נהוג להזכיר את שמו.אלא להשתמש בכינויים שונים.

המורה אמרה כי תשמח באם אמציא לה תימוכים לנושא מתוך ההלכה.

האם תוכל לומר לי מה דעת ההלכה בעניין?

תודה רבה

טל נוימן אולפנת חורב ירושלים.

תשובה

שלום רב!

יפה מאוד את צודקת "כל הכופר בע"ז נקרא יהודי"!!! (מגילה דף י"ג ע"א)
כתוב בתורה (שמות כג יג): "שם אלהים אחרים לא תזכירו" ופוסק הרמב"ם (הלכות ע"ז פ"יט הלכה ד') "הנוצרים עובדי עבודה זרה הם"
ואומרת הגמרא במסכת ע"ז (מ"ו ע"ב) "אמר לו ר"ע והלא כבר נאמר אבד תאבדון אם כן מה ת"ל ואבדתם את שמם מן המקום ההוא לכנות לה שם יכול לשבח ... ולא לגנאי ת"ל שקץ תשקצנו ותעב תתעבנו כי חרם הוא"
ובמסכת מגילה (דף כ"ה ע"ב) "אמר רב נחמן כל ליצנות אסורה חוץ מליצנות עבודת כוכבים" וכן נפסק בשולחן ערוך (קמ"ו סע' ט"ו) "צריך לשרש אחר אלילים ולכנות לה שם גנאי"
וכן בקמ"ז סע' ה "מותר להתלוצץ באלילים"
ובגיטין נ"ז הוא נקרא "פושע ישראל"
מסורת בישראל מדורי דורות שלא מזכירים את "אותו האיש" בשמו אלא מכנים אותו בלשון ימח שמו וזכרו!!! -ר"ת יש"ו ואפשר לכתוב שר"י (שם רשעים ירקב) ומכנים אותו "אותו האיש" או "הממזר", "שחוק עצמות" (אגרת תימן לרמב"ם) וזה לשון הרמב"ם באגרת":"נקראהו ממזר להפליג בחרפתו" ועוד עייני שם
כל הכופר בע"ז נקרא יהודי!!!!!!!!

לסיכום אסור להזכיר את שמו בלי כל מה שהזכרנו לעיל

בברכה
צבי קוסטינר

כתבות נוספות