שאל את הרב

אסתר ויעל אשת חבר הקיני

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 21/03/24 09:22 יא באדר ב'

שאלה

שלום הרב,

קראתי בספר של הרב יהושע בכרך על מגילת אסתר-'כיתבוני לדורות' שהדבר המשותף ליעל ולאסתר זה שהם עברו על גילוי עריות בגלל שזה היה הוראת שעה ואז היו אסורות על בעלן והקריבו את עצמן לכלל..אבל תמיד חשבתי שיעל לא הייתה שייכת לעמ"י ואז כביכול היא יכולה לחזור לבעלה..

וגם עוד שאלה על המגילה-

מה זה משנה אם אסתר באה לאחשוורוש ברצונה או לא אם במילא כל הנשים לא חזרו אחרי זה לבתים שלהם-היא בכל מקרה לא תוכל לחזור למרדכי אז זה אומר שאצלה ההקרבה היתה רק מבחינה רוחנית?

תשובה

בס"ד

שלום רב,

יש תיאור בגמרא שעל פיו יעל היתה אשת איש (אשת חבר הקיני) והיא שכבה עם סיסרא. לפי פירוש זה, כותב 'משך חכמה' (הפטרות פרשת בשלח) שבעלה גירש אותה בגלל זה.

גם בעניין אסתר, הגמרא מתארת חופש פעולה של אסתר לעבור מאחשוורוש למרדכי בעלה: "כאשר היתה באמנה אתו" (אסתר ב, כ), אמר רבה בר לימא משמיה משמו של רב: "שהיתה עומדת מחיקו של אחשורוש וטובלת ויושבת בחיקו של מרדכי" (מגילה יג:).

כל עוד אסתר לא משתפת פעולה עם אחשוורוש היא בבחינת אנוסה ולכן היא מותרת למרדכי. אבל כאשר היא תבקש לבוא אל המלך (כפי שמרדכי דורש ממנה) היא תגלה הסכמה ולכן תהיה אסורה על מרדכי: "ובכן אבוא אל המלך אשר לא כדת" (אסתר ד, טז), אמר ר' אבא: שלא כדת היה, שלא כמו בכל יום, שבכל יום ויום עד עכשיו כשאני באה אל אחשורוש הרי זה באונס, ועכשיו אני באה ברצון. ועוד אמרה אסתר: "וכאשר אבדתי אבדתי" (אסתר ד, טז), והכוונה בזה: כשם שאבדתי מבית אבא שהובאתי לכאן, כך אובד ממך שהרי אני הולכת אל הגוי ברצון ואז אהיה אסורה לך". (מגילה טו.)

כתבות נוספות