שאל את הרב

אהבה בתענוגים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 24/04/24 08:37 טז בניסן התשפד

שאלה

שלום הרב,

יש תהייה מסוימת שמטרידה אותי כבר הרבה מאוד זמן. מגוחך ככל שזה אולי יכול להישמע, אני מרגיש שיש איזו עוצמה של אהבה שמגיעה ממקום טהור בתוכי, שכמהה לאהוב מישהי אהבת אמת. מעין השתוקקות לאהוב שמתוכה מגיעה גם תקווה להרגיש טוב יותר, להיות אופטימי ושלו יותר בחיי היום-יום, מתוך ידיעה שאני אוהב מישהי והיא אוהבת אותי ושיש משהו נצחי וטוב באהבה שמביא לדברים האלה. אף על פי שהכיסופים לאהבה נובעים מצד עצמם וכמובן לא מרצון "להשיג" נחת רוחנית מתוך אהבה. ויותר מזה, אני חושב שחלק מהשאיפה לאופטימיות, לטוב, היא בעצם שאיפה להיות מחובר יותר ל-ה', לדבוק בו ולהאמין בו ובמשמעות לחיים מתוך האמונה בו ושמירת התורה, משהו שאני משתדל להגיע אליו אבל לא כל כך מצליח ולפעמים חש ייאוש. ועם החיבור שאני עושה במחשבה שלי בין אהבת אישה לאהבת ה', עוד יותר מהדהד לי בראש הציטוט של רבי אליהו די וידאש: "מי שלא ידע אהבת אישה - לא ידע אהבת ה'". כלומר שעם הויתור שלי כרגע על אהבת אישה, אני מבין שגם לאהבת ה' לא אצליח להגיע בלעדיה.

הרי מצד ההלכה קשה או אפילו אי אפשר להיות בזוגיות אמיתית בלי להתחתן, ומצד החיים היום אפשר להגיד שזו תהיה טעות גדולה מכל מיני סיבות להתחתן בגיל 18-19 (ואני מסכים עם זה בהחלט). אבל בסופו של דבר הרצון העז הזה לאהוב מתקיים בי ולא יכול להתממש, והרי שאת הרצון הזה לאהבה הכניס בי הקב"ה, כך אני מאמין. ואם אין לי אפשרות לממש את הכמיהה הזו לאהבה, מדוע היא קיימת בי כבר עכשיו? מה לעשות עם הכמיהה הזו? ואיך בכל זאת אני יכול להגיע לאהבת ה' כרגע, אולי בלי לאהוב אישה?

תודה

תשובה

שלום וברכה

הנושא העמוק שאתה דן בו אינו מגוחך כלל ועיקר.

הוא נוגע ממש בשורשי החיים.

כתבת נכון. כתבת שאהבה אינה מתחילה במושא האהבה, כי אם במחוללה של האהבה. האדם אוהב, וכשהוא אוהב – אהבתו מתפשטת לכיוונים שונים, שיש בו שורש משותף על אף ההבדלים המשמעותיים. שלמה המלך היה גם אוהב ה' הגדול ביותר וכותב שיר השירים כקודש קדשים, וגם "וְהַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה אָהַב נָשִׁים נָכְרִיּוֹת רַבּוֹת וְאֶת בַּת פַּרְעֹה מוֹאֲבִיּוֹת עַמֳּנִיּוֹת אֲדֹמִיֹּת צֵדְנִיֹּת חִתִּיֹּת"; רבי עקיבא ע"ה היה גם אוהב אשתו הגדול, גם אוהב ישראל העצום עד שאמר "ואהבת לרעך כמוך – זה כלל גדול בתורה", וגם אוהב ה' הגדול, כשהביא את האהבה הזו לידי ביטוי עמוק בשעה שסרקו את בשרו במסרקות של ברזל. וכן על זה הדרך.

כתבת נכון. כתבת נכון שהבאת כל צדדי האהבות של האדם האוהב לידי ביטוי אינה תמיד אפשרית. מסיבות מגוונות. זה לא רק עניין של גיל. לא תמיד מוצאים בקלות את מי שמתקשרים עימה בקשר אהבה עמוק, ושהיא משיבה את האהבה הזו כלפיך. זה חלק ממסע החיים העמוק, שיש בו גם מעצורים ומכשולים, והחיפוש אחר האהבה הוא חלק מהותי ממה שמתואר (לדוגמה) בספר שיר השירים.

כתבת נכון. כתבת שהדבר יכול להוביל לייאוש. אולם לא בהכרח. משעה שאדם מבהיר לעצמו שזה חלק ממסע, ויש בו גם חלקים של ציפייה וחיפוש, גם מישורים של צעדה ארוכה, ולא הכל מלא נופים מקסימים ומנערים – הוא אינו רואה בכך ייאוש, אלא להפך: מתמלא תקווה ואמונה שהדברים יבואו לידי ביטוי בעתו ובזמנו. בכלל אנו קרואים לתת את הדעת ואת הלב להטמעה הפנימית שכל חלקי המסע, ובתוכם גם התסכול והכאב, הם הבונים ביחד את הסערה המרוממת. לא זו בלבד, אלא שסביר להניח כי גם לאחר שתמצא את שאהבה נפשך ותממש את הקשר עימה – יהיו ימים מאירים יותר וימים מעוננים יותר, שכן זהו טיבם של החיים בכללם.

על כן, אל תוותר על העולם המלא של תחושותיך. על הבקשה ועל הכאב; על הציפייה ועל מחסומי המימוש. כולם הם חלק בלתי נפרד ממה שיכול להצמיח חיים מלאים על כל הופעותיהם.

כל טוב ושמחת חג

כתבות נוספות